MOOZIK ROOZ

MOOZIK ROOZ

جدید ترین آهنگ های روز ، همراه با متن شعر
MOOZIK ROOZ

MOOZIK ROOZ

جدید ترین آهنگ های روز ، همراه با متن شعر

| بیوگرافی بهرام



بیوگرافی بهرام نورایی

 


بهرام نورایی یکی از هنرمندان فعال در موسیقی رپ فارسی است که با زمینه شعری سیاسی-اجتماعی خود به شهرت رسید.

او از سال ۱۳۸۱ تا کنون در زمینه‌های مختلفی از رپ فارسی فعالیت داشته‌است و جز ستون‌های اصلی و تاثیرگذار موسیقی زیرزمینی ایران به شمار می‌رود. 


حرفهٔ موسیقی

او از سال ۱۳۸۱ فعالیت هیپ هاپی خود را آغاز و به مدت ۵ سال با کیفیت خانگی ترک‌هایی تولید کرد و آنها را در سال ۸۵ به طور غیررسمی منتشر کرد که باعث شد بین هم سبک‌های خود مطرح شود و با انتشار آهنگ نامه‌ای به رئیس جمهور در تابستان۸۶ بین عموم محبوب شد و اسمش بر سر زبان‌ها افتاد. وی در زمستان ۸۷ اولین آلبوم خود را با نام ۲۴ساعت از کمپانی دیوار رکوردز منتشر کرد.


دیوار

دیوار تشکلی فرهنگی-هنری است که در سال ۱۳۸۵ در تهران با هدف گسترش فرهنگ هیپ هاپ فارسی تشکیل شد.

"رادیو دیوار" به عنوان اولین رادیوی اینترنتی تاسیس کردند.

این آغاز کار آلبوم "۲۴ساعت" از بهرام بود.


۲۴ ساعت

آلبوم ۲۴ ساعت در امرداد ماه سال ۱۳۸۷ توسط کمپانی دیوار رکوردز منتشر شد و باعث تثبیت جایگاه "بهرام" به عنوان یکی از اصلی ترین ستون‌های موسیقی رپ فارسی شد.

آلبوم ۲۴ ساعت شامل ۹ اثر می‌باشد که از مشهورترین آنها می‌شود به آهنگهای "۲۴ ساعت"، "افسوس"، "اینجا ایرانه" و "دل نوشت" اشاره کرد. 

فضای این آلبوم به "اولدسکول" هیپ هاپ آمریکا بسیار نزدیک است و در آهنگسازی آن از سازهای ایرانی مانند: تار، ستار، نی و فلوت، دف و غیره استفاده شده است. 

مضامین شعری این آلبوم اکثراً جنبه انتقادی و اعتراضی و بعضاً کنایات عمیق سیاسی دارند و حتی در ترانه "اینجا ایرانه" به مسئله حجاب زنان و بعضی دیگر از مفاهیم مذهبی انتقادات تند و تیزی وارد گشته است. 

انتشار این آلبوم در امرداد ماه ۱۳۸۷ به صورت زیرزمینی و در قالب یک بسته اورجینال صورت گرفت و به صورت زیرزمینی به فروش رسید. 

بعد از آن نقدهای بسیاری در پایگاه‌های اینترنتی و برخی مجلات داخل و خارج ایران نوشته شد.


زندان

در اواخر سال ۱۳۸۷، "بهرام" به خاطر فعالیت در موسیقی زیرزمینی و انتفادات سیاسی-اجتماعی خود، با اتهامات متعددی به مدت یک هفته در زندان اوین، بند ۲۰۹ مربوط به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. پس از تحمل بازداشت، او به قید وثیقه از زندان آزاد شد و این شروع مجموعه دوم او به نام "سکوت" است.


سکوت و جدایی از دیوار

بهرام بعد از آلبوم ۲۴ ساعت چهره‌ای شناخته شده در رپ فارس به شمار می‌رفت و همه منتظر آهنگ یا آلبومی از او بودند، سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، بعد از نزدیک به سه سال سکوت، بهرام مجموعه دوم خود را با نام "سکوت" منتشر کرد. 

این مجموعه شامل چهارده اثر می‌باشد که توسط تشکل دیوار منتشر شد. 

بعد از انتشار آلبوم "سکوت"، تشکل دیوار طی بیانیه‌ای پایان همکاری خود را با "بهرام" اعلام نمود.

 نصیر مشکوری، منتقد و تحلیل گر موسیقی دگرآوا و نوگرای ایران، در مقاله‌ای آلبوم "سکوت" بهرام را این گونه توصیف می‌کند: " آلبوم سکوت دلنوشته‌های شاعری آگاه و دگراندیش است. 

شاعری که هیپ هاپ را نه براساس روایات کوچه و خیابان، بلکه براساس انعکاس آنچه کوچه و خیابان شهر بر ذهن حساس او می‌تابانند خلق می‌کند. 

آلبوم سکوت چیدمانی از رپ نوشته‌های رپ خوانی است که رپ نویسی ایران را وارد مرحلهٔ نوینی کرده است.  

نقد و بررسی‌های فراوانی از این آلبوم در رسانه‌ها و مجلات اینترنتی منتشر شد که از جمله این نقدها می‌توان به نقد و بررسی آلبوم توسط تیم ذره بین اشاره کرد، در این نقد تمامی آهنگ‌ها جداگانه بررسی و آنالیز شد و نتیجه‌گیری کلی از دیدگاه شنودگان و تیم فنی نقد یک ماه پس از انتشار آلبوم از وبگاه بیاتورپ منتشر شد.


همکاری برای اتحاد

یکی از اساسی ترین مواضع بهرام اتحاد در بین هنرمندان این سبک موسیقی است. 

آثاری مانند "ماباهمیم" با همکاری رضا پیشرو و همچنین "اینو بفهم" با همکاری عرفان از "بهرام" منتشر شد که مصداقی برای این مدعاست. 

اتحاد کمپانی "دیوار" با کمپانی صامت یکی دیگر از اتفاقات مهم در تاریخ موسیقی رپ فارسی است که با آهنگ "ما با همیم" صورت گرفت.

در خرداد ۱۳۸۸ شبکهبی‌بی‌سی فارسی بخشهایی از موزیک ویدئو "یک مشت سرباز" از هیچکس را پخش کرد که در آن، بهرام و تهیه کننده آثارش، "آتور"، حضور داشتند


آلبوم‌ها

نام آلبومسال انتشار
بهرام۱۳۸۱
فرصت۱۳۸۲
درد دل۱۳۸۴
نوار قلب۱۳۸۶
۲۴ ساعت۱۳۸۷
سکوت۱۳۹۰

تک آهنگ ها

ما با همیم (با همکاری رضا پیشرو)
پایه کار (با همکاری نیموش) همکاری ولفگان)
نمی تونم (با همکاری مارشن)
پرواز (با همکاری محمد شاهرخی)
پاشو بیا همرام (با همکاری گروه ۷th Arena)
زخمی (با همکاری گروه ۷th Arena)
مرگ رپ فارس (با همکاری بابک تیغه و ساچمه)
اینو بفهم (با همکاری عرفان)
            مافیای مخفی (با همکاری حسام استپس)            


منبع:MOOZIKROOZ/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد